GEISTER

GEISTER
curatoriată de Kristin Wenzel

O expoziție în Pavilioanele Expoflora* din Parcul Herăstrău, organizată de Goethe-Institut București împreună cu Institutul Polonez din Bucureşti, Forumul Cultural Austriac Bucureşti şi British Council Romania. Cu sprijinul Primăriei Municipiului București și al Administrației Lacuri, Parcuri și Agrement București.

13.04.2024 – 05.05.2024 **

Vernisaj: 13.04. | 14.00 – 23.00

Program vernisaj:

14.00 – 16.00 Picnic comunitar cu Kristin Wenzel

18.00 – 19.00 Performance de Irina Gheorghe

20.00 – 21.30 Music Performance de Dragoș Ilici

Artiști: Tudor Bratu, Zuzanna Czebatul, Irina Gheorghe, Specula Group, Birgit Hölmer, Bram Kuypers & Lennart de Neef, Dragoș Ilici, Alice Gancevici & Remus Pușcariu, Aidan Frere Smith, Kristin Wenzel, Lulzim Zeqiri.

„𝑊ℎ𝑒𝑛 𝑡ℎ𝑒 𝑝𝑟𝑒𝑠𝑒𝑛𝑡 ℎ𝑎𝑠 𝑔𝑖𝑣𝑒𝑛 𝑢𝑝 𝑜𝑛 𝑡ℎ𝑒 𝑓𝑢𝑡𝑢𝑟𝑒, 𝑤𝑒 𝑚𝑢𝑠𝑡 𝑙𝑖𝑠𝑡𝑒𝑛 𝑓𝑜𝑟 𝑡ℎ𝑒 𝑟𝑒𝑙𝑖𝑐𝑠 𝑜𝑓 𝑡ℎ𝑒 𝑓𝑢𝑡𝑢𝑟𝑒 𝑖𝑛 𝑡ℎ𝑒 𝑢𝑛𝑎𝑐𝑡𝑖𝑣𝑎𝑡𝑒𝑑 𝑝𝑜𝑡𝑒𝑛𝑡𝑖𝑎𝑙𝑠 𝑜𝑓 𝑡ℎ𝑒 𝑝𝑎𝑠𝑡.”

Mark Fisher, The Metaphysics of Crackle: Afrofuturism and Hauntology


Când scutură și zdruncină, mă gândesc la fantome.

Rucsacul de supraviețuire stă împachetat lângă pat. Uneori, când nu reușesc să adorm și fixez tavanul camerei de la etajul cinci din apartamentul de pe bulevardul Carol, inventariez mental obiectele: apă, fluier, lanternă, cuțit, mănuși, pătură izotermă, glucoză, șosete de lână, bandaje, o sticlă mică de vodcă și câteva conserve de pește. Când ajung la sfârșitul listei, adorm.

Cândva în ianuarie 2020 am fost trezită la primele ore ale dimineții de un foșnet. Suna a frunze de plop în vânt sau a cuburi de gheață care se agită într-un pahar de vin, măcinate de gânduri. Zgomotul venea dinspre ușile de sticlă mari și numeroase, uși caracteristice apartamentelor din anii 1930 în București. Geamurile freamătau, zornăiau și șuierau. “O fantomă”, mi-am zis, indreptându-mă buimacă până la una dintre ușile duble. Mi-am așezat cu grijă mâna pe unul dintre panourile de sticlă și i-am șoptit “shhhh, totul este în regulă”.

Tremuratul s-a oprit. Liniștea a revenit. O liniște aproape impresionantă, fiindcă niciodată nu este cu adevărat liniște în apartamentul de la etajul cinci de pe bulevardul Carol. M-am întors în pat și am adormit imediat.

Acela a fost primul meu cutremur în București, cu o magnitudine de 5,2.


Credința în spirite a existat de-a lungul întregii istorii a omenirii. Ele fac parte din numeroase religii și mituri ale celor mai diverse culturi de pe pământ, iar întruchiparea lor este una dintre cele mai vechi misiuni din istoria culturală. Spiritele sunt metafore ale tranziției, ale ființei intermediare. În arta contemporană, fantomaticul și nefirescul sunt asociate în primul rând cu explorarea absenței, a vidului ce trebuie cuprins, acel gol lăsat în urmă de persoane dragi, povești uitate, locuri dispărute sau visuri eșuate.

Expoziția GEISTER reunește poziții care abordează teme precum memoria, trauma și ecoul persistent al trecutului în prezent și explorează limitele dintre prezență și absență, vizibilitate și invizibilitate. Folosind o varietate de medii artistice, de la pictură și sculptură la instalații video și performance, artiștii evocă un sentiment de absență palpabil și invită privitorul să rezoneze cu ecoul a ceea ce a fost odată. Astfel, aceștia deschid un spațiu pentru dialog, reflecție și posibilitatea de a imagina un viitor alternativ dincolo de limitele momentului actual.

Coordonare proiect: Tamina Bojoancă
Design grafic: Maks Graur, după o pictură de Lulzim Zeqiri


* Cele două pavilioane Expoflora din anii 1970 sunt situate în imediata apropiere a fântânilor moderniste construite de Horia Creangă și se poate ajunge la ele pe jos, folosind intrarea principală a Parcului Herăstrău din Piața Charles de Gaulle.

** Expoziția poate fi vizionată din exterior 24 de ore pe zi, pe întreaga perioadă de desfășurare.